Máriapócson új nyertest avattak a ralikrosszbajnokságban a Swift Hybrid RX Cup legifjabb indulója, Pál Krisztián személyében. Nemrég töltötte be a 14-et, csupán második szezonját tapossa, sosem versenyzett gokartban, de imádja a lóerőket és a sebességet – ki is ez a tehetséges fiatal?
Édesapja már egészen fiatal korában, négy-öt évesen vett számára egy Simson-blokkos gokartot – így kezdődhetne egy szokványos gokartversenyző története, de Krisztiánt akkor nem érdekelte a jármű. Évekkel később jött a döntő pillanat, tízévesen egy bérgokartozás alkalmával Miskolcon.
„Ott szerettem meg nemcsak a gokartozást, hanem a versengést is” – mondta az AFM-nek a fiatal versenyző. „Azóta a vezetés a mindenem. Egész napon át tudok körözni a Gömör Ringen, ha valaki megdöntötte a pályacsúcsot, hogy visszavegyem. BMW-vel és gokarttal járunk pályára, nyílt napokra. Imádok driftelni, csúszkálni, sárban dagonyázni a csapat telephelyén.”
Bár a fiú rengeteget gokartozott – a Gömör Ringen ő teszteli a gépeket, és minden apró hibát észrevesz –, legtöbb kortársával ellentétben sosem versenyzett ebben a géposztályban. 2019 nyarán tanulta meg a sebességváltást egy Suzuki Samuraiban, amelyben a műszerfalra ragasztott papírra rajzolták a fokozatokat, és azon az őszön, 12 évesen kapta meg első versenyautóját – egy Junior Kupá-s Suzukit.
„A gokartpálya révén kerültünk kapcsolatba a ralikrosszosokkal: Blaha Mátéval, Spitzmüller Csabával, Nedecki Laciékkal. Ők ajánlották a szakágat” – idézte fel az édesapa, az idősebb Pál Krisztián. „Igaz, figyelmeztettek, hogy a gyereket ki fogják zárni az első versenyekről, olyan harcias volt! A pályán az ellenfeleknek menekülniük kellett előle… De ez nagyon hamar teljesen átfordult. Mostanra ő az a versenyző, aki szeret hiba nélkül teljesíteni, tisztában van a saját tudásával és a határokkal, ezért nem vállalja túl magát, nagyon konstans köröket megy. A másik erőssége, hogy visszaadja, amit az autóban érez, minden apró rezdülést, zörrenést. Ez az oka, hogy a hibrid kategória és a Hankook rá bízta a gumik tesztelését az idősebb és tapasztaltabb pilóták helyett.”
Első versenyszezonját, a 2020-ast a Junior Kupában kilencedik helyen zárta: bár a szokványos az lett volna, ha egy második évre is marad a kategóriában, ő feljebb, erősebb autóra váltott. Így jött képbe a Swift Hybrid RX Cup, amelyben – mivel az évad elején még csupán 13 volt – külön korengedménnyel indulhatott.
„Megegyeztünk vele: ez neki már nem szórakozás, hanem munka. Még díjazást is kap tőlem, eredményesség alapján. És kemény munkával tart ott, ahol most tart” – folytatta az édesapa. „Senki sem gondolta, hogy ennyire jó lesz. Tudtam persze, hogy mit tud és alkalmas rá, de mégsem számítottunk arra, hogy ennyire gyorsan fog fejlődni, és ennyire biztos lesz a dolgában. Mindig első akar lenni.”
A fejlődés dobogós helyekben öltött testet: Krisztián a szezon minden versenyén az első háromban ért célba, egyszer lett harmadik, háromszor második – a RabócsiRingen, amely a tardonai fiatal számára afféle hazai pálya, pedig első alkalommal a dobogó tetejére is felállhatott.
„Vaskó Dominik kocsija kiégett azon a versenyen, de előtte az edzésen és az előfutamban jobb időt ment nála Krisztián. Persze nem lehet megmondani, mi lett volna az eredmény, ha mindketten versenyben maradnak, de a lényeg a győzelem. Mivel műgyantás gokartpályán tanult meg vezetni, tudja, hogyan legyen gyors, miközben csúszik az autó: ezért nem hibázik és autózik olyan egyenletes köröket. De tud nagyon gyors is lenni: Kakucson, miután kiütötték alóla a hidat, morcos lett, és megdöntötte a kategória pályacsúcsát” – mondta az apa.
Az autósport nagy igazsága, hogy egy jó versenyzőhöz kell egy jó csapat is. A Glasstone Motorsport Pál Krisztián köré épül: ők készítik fel a versenyeken a hibrid Suzukit, a csapattársak, szerelők pedig egyben versenytársak is, akikkel együtt jár gokartpályára, nyílt napokra, és egymást űzik, tanítják. Fiatal kora miatt a versenyzést és gyakorlást természetesen a tanulással kell összehangolnia, de a kazincbarcikai Árpád Fejedelem Tagiskolában osztályfőnökétől megkap minden segítséget, hogy eredményes lehessen az autósportban.
A háttérnek, támogatásnak és persze a sok dobogós helyezésnek köszönhetően Pál Krisztián a bajnoki pontokat is halmozta: így a szezonzáró előtt hárompontos különbséggel vezeti az összetettet. 14 évesen, mindössze második versenyszezonjában megszerezheti első bajnoki címét.
„A nyirádi pályán még sosem jártam, így a versenyhétvégén, a döntő előtt meg kell tanulnom” – mondta a fiatal pilóta. „Én és Dominik fogunk az első helyért menni, a pontozás miatt pedig a bajnoki cím valószínűleg csak a döntőben fog eldőlni. Meg fogom próbálni megszerezni az első helyet, de a másodikkal sem lennék elégedetlen. Sokat tanultam és fejlődtem ebben a szezonban, élvezem, hogy sok lóerős autóval megyek. Szeretnék még feljebb lépni és még erősebb autót vezetni a közeljövőben: a nagy célom, hogy SuperCarban üljek nem is olyan sokára.”
A cikk eredetileg az Autósport és Formula Magazinban jelent meg. Pál Krisztián végül második lett a Swift Hybrid RX Cup értékelésében 2021-ben.