2022 nyarán elkezdődik a Ralikrossz-világbajnokság első elektromos szezonja – a régóta tervezett, többször elhalasztott váltás háttérmunkáiban Oláh Gyárfás is szerepet vállalt, aki 2017-től 2021-ig a Nemzetközi Automobil Szövetség Off-road Bizottságát vezette.
„Jean Todt elnök úr 2017-ben azt kérte tőlem, hogy vigyek végig egy átmenetet a ralikrossz csúcsán, a világbajnokságon, amely váljon elektromossá. Már akkor, 2017-ben nagyon sok terv szerepelt az FIA-n belül arról, hogy mely bajnokságok lesznek a következő öt-hét éven belül elektromosok – gondolok ralikrosszra, túraautóra, Formula-E-re” – mondta Oláh Gyárfás az Autósport és Formula Magazinnak.
„Ezt a feladatot kellett végrehajtanom a ralikrosszban. Nem volt könnyű, hiszen sok év munkája volt benne, de az eredménye már látható, hiszen a Ralikrossz-világbajnokságot idén csak elektromos autókkal rendezik meg. Kicsit később kezdődik a szokásosnál, mivel az elektromos kiteket le kell gyártani, szállítani és tesztelni, így júliusban lesz az első bajnoki forduló.”
Az elektromos átállás megosztja az autósport rajongóit, és végképp igaz ez a ralikrosszt régóta követőkre: lépten-nyomon hallani véleményeket, miszerint a világbajnokságot degradálja és karakterétől fosztja meg az elektromos hajtás.
„Ezt végigéltem a ralikrosszban, ahol a versenyzőknek, csapatoknak, rajongóknak végképp üzemanyag folyik az ereiben. Nehéz volt megértetni velük, miért szükséges a váltás, főleg, amikor még nem volt elfogadott az egész, nem indult annyi elektromos bajnokság, nem járt annyi elektromos autó az utcán, mint most. A rajongókat, versenyzőket és csapatokat is edukálni kellett, hogy ez a jövő. Nem azért, mert így jobb lesz a sport, mert nekem is hiányzik a benzingőz illata és az autó durrogása, hanem a fenntarthatóság és a környezetvédelem jegyében, és azért, mert az autósport alapja a világbajnokságokon és Európa-bajnokságokon az a tőke, ami a gyártóktól érkezik, ők pedig elektromos autókat értékesítenek, nekik azt kell promótálni.”
„Nagyon nehéz ezt megmagyarázni a rajongóknak, de azt gondolom, hogy az a látvány, sebesség és gyorsulás, amit az elektromos autóktól fogunk látni, magáért fog beszélni. A ralikrosszban terveztünk egy állítható hanggenerátort is, aminek a hangja nekem személy szerint nagyon tetszett. Én bízom benne, hogy az új generáció ezt már meg fogja érteni, nekünk pedig, régi autósoknak, marad olyan bajnokság, ahol érezhetjük a benzin illatát és hallhatjuk a hangot” – beszélt az elektromos átállás szükségességéről az MNASZ elnöke.
Az FIA-ban új fontos feladattal bízták meg Oláh Gyárfást – amit jelez, hogy az Off-road Bizottságban végzett munkával elégedett volt a vezetőség –, az Electric and New Energy Commission tagságával.
„Ez egy sokkal összetettebb feladat, hiszen ebben a bizottságban összpontosul az összes nemzetközi elektromos FIA-sorozat, mint a Formula-E, az elektromos túraautózás és az elektromos ralikrossz kategóriái. A mi feladatunk, hogy meghatározzuk a következő öt-nyolc-tíz évet, és már tartottunk is erre vonatkozó ülést. A névben nem véletlenül szerepel a New Energy, hiszen mindenki tudja, hogy a most elindult és folyamatban levő elektromos érán kívül ott van még a hibrid technológia, a hidrogénhajtás és egyéb alternatív megoldások, amelyek talán meghatározzák a jövőt, hiszen nem biztos, hogy az elektromosság lesz még sokáig a porondon” – mondta Oláh Gyárfás.