SuperCars-szereplésre készül a 15 éves Pál Krisztián

A szűkösnek ígérkező hazai SuperCars-mezőny létszámhiányán egy új szereplő segíthet: Pál Krisztiánék műhelyében már ott áll egy Skoda Fabia. A versenyző azonban csak nyáron tölti be a 16 éves korhatárt.

Pál Krisztián a Junior Kupában kezdte ralikrosszos pályafutását 2020-ban, majd a következő évben rögtön váltott a Swift Hybrid RX Cupra. Fiatal kora miatt ebben a géposztályban sokan kételkedtek benne, hogy túl nagy falattal próbálkozik, de a 13 éves pilóta eredményekkel válaszolt: első nekifutásra a dobogó második fokára állt, majd az utolsó döntőig harcban volt a bajnoki címért – végül a második lett az összesítésben.

A nagy terv már ekkor az volt, hogy egy következő szintlépésre vállalkoznak, és egy még jelentősebb ugrással a SuperCarst veszik célba. A versenyautó már rendelkezésre állt, 2022 márciusában a Glasstone Motorsport tulajdonába került a Skoda, de hosszas teljeskörű felújítás várt rá. Lehetőség lett volna újra a hibridek között indulni, de Krisztián határozott maradt: abban a kategóriában már megtette a tőle telhetőt, csak a SuperCarsban akar indulni, így inkább nem versenyez 2022-ben.

Pál Krisztián 2021-ben a Swift Hybrid RX Cupban

„Nagyon várja már, hogy elkészüljön a Skoda. Tavaly nyár közepe óta dolgozunk rajta, még nincsen teljesen kész, tehát nem biztos, hogy az első versenyre el tudunk menni, bár a remény hal meg utoljára” – mondta el nekünk a Glasstone Motorsport csapatfőnöke, az idősebb Pál Krisztián. „Mindent mi magunk építünk a saját műhelyünkben, a motort is, a váltót is, ezért ez egy hosszas folyamat. Ha kész lesz az autó, akkor előbb meg kell tanulnia kezelni, mielőtt versenyre mennénk. Már a hibriddel is nagyon sokat teszteltünk, és a SuperCarral is így fogunk tenni. Hogy egy nap alatt fogja megtanulni vagy fél év alatt, azt még nem tudjuk.”

A szóban forgó Skoda Fabia Mózer Attila csapatától került Pál Krisztiánék tulajdonába. A svéd építésű autó eredetileg Spitzmüller Csaba révén került be a magyar bajnokságba, majd versenyzett vele Mózer Márk, Benyó Máté és Luigi is. A SuperCar persze nem véletlenül a ralikrossz csúcsa: a 600 lóerős, összkerekes autók elvezetése önmagában sportteljesítmény. Pál Krisztián egyik erőssége azonban éppen az autókezelés – ezért biztos benne az édesapa, hogy a nagy falattal is boldogulni tud.

„Rengeteget megy hátsókerekes autóval, a BMW-vel, összkerekes autóval, a Ford Escorttal és elsőkerekes autóval is. A BMW-vel driftelni is járunk, gokartozik, motokrosszozik. Nem megszokásból, betanulásból vezet, hanem érzésből, és ezért boldogul el bármivel. Már a hibrid is 200 lóerő és 500 Newtonméter volt, az első- és hátsó hajtás változott, de ő nem riadt meg ettől. Greinbachban belementek hátulról, de nem esett pánikba, probléma nélkül lekezelte, mert már megtanulta, mit tegyen egy ilyen helyzetben” – mondott egy példát Krisztián vezetési képességeire az édesapa, majd egy másodikat is:

„Télen a Winter Race Cupban készültünk fel, az Escorttal úgy lett abszolút második az egyik versenyen, hogy az autón az egyik henger nem ment. Azt mondta, félelmetes volt így vezetni, csúszott, nem húzta ki az autó, mert nem volt erő. De ő arra van tanítva, hogy a végső eredmény a lényeg, ezért harcolt és három hengerrel is végigment. Ezért gondolom, hogy a SuperCarban is menni fog neki” – mondta idősebb Pál Krisztián. Az említett Winter Race Cupban négy versenyen rázódott vissza a versenyzésben kihagyott év után, ebből kétszer is az abszolút első helyet szerezte meg.

A két Pál Krisztián tervének van egy akadálya: a SuperCars korhatára, ami 16 év – a szabályok szerint eddig a korig legfeljebb 1600 köbcentiméteres autó vezethető, a fiatal pilóta születésnapja azonban csak július 30-án lesz. Az édesapa szerint ha fia egy teszten bebizonyítja, hogy tudja vezetni az autót, akkor megkaphatja a felmentést, és a 16. születésnap előtti négy versenyen is rajthoz állhat – ebben bízik az idősebb Pál Krisztián.

Beszéltünk a szakágvezetéssel is, amely a következő állásponton van: a SuperCars-szereplés előtt valóban szükség lesz egy szintfelmérő tesztre, de ha ezt a fiatal versenyző sikerrel is teljesíti, az FIA előírásai alapján akkor is csak 16 éves kora után állhat rajthoz az ob versenyein.

Related posts

Leave a Comment