Aszfalton, murván, jokerkörön

A hagyományos húsvéti versenyhétvégén, Máriapócson kezdetét veszi a Ralikrossz Országos Bajnokság 2022-es szezonja. A csúcskategóriát, a SuperCarst sokan a valaha volt legerősebbként titulálták tavaly, márpedig a géposztály cseppet sem ígérkezik gyengébbnek idén.

A hazai SuperCars versenyeire és technikai színvonalára már akkor sem lehetett panasz, de még három éve, 2019-ben is előfordult, hogy mindössze négy-öt főre rúgott a kategória összlétszáma, válogatott nevek egy meglehetősen foghíjas mezőnyben küzdöttek a győzelemért. Ezt követően azonban jelentős gyarapodás történt, 2021-ben 10 fő volt az átlagos létszám, sőt az ob vérkeringésébe visszatérő Nyirádon 15 SuperCar állt rajthoz. Remek hír, hogy a 2022-es mezőny sem ígérkezik gyengébbnek, a várakozások szerint 8-10 versenyző alkothatja az állandó mezőnyt, április 17-én pedig 12-en is egymásnak feszülhetnek, mivel a RabócsiRing a Közép-európai Zónának is állomása lesz.

Az előző évi bajnokság dobogósai mind ott lesznek a rajtrácson. A 2015, 2018 és 2019 után negyedik magyar bajnoki címét megnyerő Kárai Tamás újra kettős, hazai és Európa-bajnoki szezont fut, ráadásul csapata műhelyéből kigurul a legújabb Audi S1, így fel lesz adva a lecke az ellenfeleknek – a versenyző 2021-ben hétből négy versenyt nyert meg, így nem férhet hozzá kétség, kit kell legyőzniük a riválisoknak.

Az első számú kihívó Benyó Máté lehet, már ha az előző évi statisztikából indulunk ki: a SuperCars ifjú titánja az élmezőnybe berobbanva ezüstérmet szerzett összetettben, egy greinbachi győzelemmel. A 2022-es szezon az állandóság jegyében indul számára, a Korda Racing és a Ritmus ASE közös csapatának versenyzőjeként a bevált Ford Focust terelgeti majd.

„Autó szempontjából nem az újdonság éve lesz az idei: szerettük volna egy kicsit modernebb és gyorsabb technikára cserélni a Focust, amivel az előző szezon második felét teljesítettük, voltak is komoly érdeklődők rá, de ilyen-olyan okból kifolyólag végül nem adott túl rajta a csapat. Egyelőre a régi autóval fogjuk megkezdeni a szezont, ami megbízhatósági szempontból kifejezetten jó hír, és persze a tempónk sem volt rossz vele” – mondta el Benyó Máté az AFM-nek. „Ezzel az autóval technikai szinten nem vagyok a közvetlen élmezőnyben, és ennek nem az az oka, hogy a Focus rossz technika vagy gyenge autó lenne, hanem az, hogy a magyar mezőny nagyon magas technikai színvonalú. Néhány éve akár az Európa-bajnokságon is eredményesen el lehetett volna indulni ezzel a kocsival, ehhez képest most ott tartunk, hogy ötödik-hatodik erőnek tudnám besorolni, ha a tavalyi mezőnyből indulunk ki.”

A 20 éves versenyző is népes mezőnyt vár Máriapócson, ami pedig az ellenfelek minőségét illeti: „Afelől nincs kétségem, hogy az élmezőny ugyanolyan erős lesz, ha nem erősebb. Ha nem is érkezik senki más az elejébe, de Kárai Tomi ott lesz az Audival, Luigi pedig a Fiestával, akkor már felköthetem a gatyát” – fogalmazott Benyó Máté.

A két ellenfél márpedig nem fog hiányozni. Lajos Gyula egy évtizedes ralikrosszos múlttal tavaly debütált a SuperCarsban, és rögtön letette a névjegyét a kategóriában: Kakucson győzelemmel nyitotta eredménysorát. A bajnoki harmadik helyhez vezető pontokat három különböző autóval szerezte 2021-ben, melyek közül talán a legütőképesebben ülve láthatjuk viszont ebben a szezonban.

„Nem terveztem idén versenyezni, de ott leszek mégiscsak, Mózer Attila Ford Fiestájával, amivel Heikkinen is ment annak idején a világbajnokságon. Az ob összes versenye mellett elindulok Nyirádon az Európa-bajnokságon, és az alapján dől el, továbbmegyek-e az Eb-n” – számolt be a tervről Luigi. A korábbi Super1600-as bajnok a tél folyamán apa lett, ezért változik a mentalitás. „Talán ez lesz a legjobb évem, azért, mert a puszta élvezetért megyek majd versenyezni, nem annyira az eredményességre koncentrálok. Biztos, hogy Máriapócson 11-12-en is leszünk, szóval jó kis csaták lesznek idén!”

A mezőnynek azonban biztosan lesz nagy hiányzója is: az elmúlt tíz évben a SuperCarst erősítő, minden szezonban legalább pár dobogós helyet elcsípő Vass Zoltán nem vesz részt a teljes szezonban. A 2021-es bajnoki negyedik helyezett azért néhány futamon feltűnik, ha a körülmények megengedik.

„Már 2019 óta lóg a levegőben, hogy pihenünk egyet, nem megyünk, és most eljött ennek az ideje, kicsit máshova helyezzük az eddig versenyzésre fordított szabadidőnket, az egész éves szereplést elengedtük. De megvan a két autó, az Audi és a Skoda, átpingáltuk őket egyszerű fehér színre, maradt tavalyról egy kis gumi és benzin, és ha meglesz hozzá a kedv, idő és pénz, akkor a testvéremmel, Csabával együtt ott lehetünk pár futamon, például az első máriapócsin” – mondta Vass. Szereplése a szezonnyitón a cikk írásának idején még erősen kérdőjeles volt.

A nyírségi nyitányra bejelentkezett a kategória 2008-as bajnoka, ifj. Kiss László is, aki várhatóan epizódszerepet fog játszani a szezon egyes versenyein. Nem fognak hiányozni a kategória veteránjai, az örökös bajnokok, Harsányi Zoltán és Kotán Péter sem – akik fénykorukban kilenc, illetve nyolc alkalommal is behúzták a hazai bajnoki címet a topkategóriában, azaz még az elmúlt időszakot meghatározó Káraitól is szükség van jó pár győztes évre, hogy ebben a mutatóban beérje őket. Ami garantált: idén is remek csaták várhatók aszfalton, murván és jokerkörön.

Új ring a menetrendben

Egy tavaszi és egy kora őszi időpontban is helyet kapott az országos bajnokság versenynaptárában az M-Ring, a Monorierdőn épült vadonatúj pálya, melyet a Kakucs Ringen tartott ralikrosszversenyek eddigi rendezője, Majerszky Gábor, többszörös magyar bajnok hozott létre. Az M-Ring stábjában megtalálható Benyó Máté is, aki sportszervezői egyetemi tanulmányokat folytat, így került be a csapatba. Tőle kérdeztük, milyen vezetési élményt kínál az új aszfaltcsík.

„Kifejezetten jó menni rajta, nagyon technikás pályának tartom. Ugyan SuperCarral még nem vezethettem rajta, különböző kisebb autókkal már igen, és azt mondhatom, nagyon jó ritmusa van. A pályavonal kicsivel rövidebb, mint a Kakucs Ringé, és területileg be van korlátozva, mivel a pálya mindössze 6 hektáron fekszik, annak viszont minden porcikája ki van használva, ha az infrastruktúrát és pályavonalat nézzük. Aki járt már a pályán, észrevehette, hogy a fő profilja nem a ralikrossz, hanem elsődlegesen a motor- és szlalomjellegű versenyek, illetve a vezetéstechnikai képzések, de Gáboréknak szívügye, hogy a magyar ralikrossz is tegyen egy próbát a pályán, és akkor majd kiderül, lesz-e állandó helye a hazai bajnokságban” – mondta Benyó Máté az M-Ringről.

A 2022-es hazai ralikrossz-versenynaptár

DátumHelyszín Bajnokság
Április 17.MáriapócsRabócsiRingOb, CEZ
Május 8.MonorierdőM-RingOb
Május 22.NyirádNyirád Racing CenterEb
Június 5.MáriapócsRabócsiRingOb
Június 26.Fuglau (Ausztria)MJP Racing ArenaOb
Július 17.NyirádNyirád Racing CenterOb
Augusztus 21.Greinbach (Ausztria)PS Racing CenterOb
Szeptember 11.MonorierdőM-RingOb
Szeptember 25.NyirádNyirád Racing CenterOb, CEZ, TitansRX
Október 16.KakucsKakucs RingOb

A cikk eredetileg az Autósport és Formula Magazinban jelent meg.

Related posts

Leave a Comment