A 2022-es szezon nagy részét Ford Focusszal teljesítette Benyó Máté, aki az utolsó két versenyre váltott – már a következő évre készülés jegyében – az egykor Európa-bajnokságon is szereplő Peugeot 208-ra. A versenyképesebb technikával elért eredmények magukért beszélnek: Nyirádon a győzelem fő esélyese volt döntős kieséséig, Kakucson pedig éppen a döntőben tudott fordítani és első helyezéssel zárni az évet. Az autóváltásról, a szezonról és a jövőbeli tervekről, köztük az esetleges Eb-szereplésről beszélgettünk a hazai SuperCars ezüstérmesével.
Számítottál rá, hogy rögtön ilyen gyors leszel az új autóval? Napokkal azután, hogy először ültél be a Peugeot-ba, Nyirádon te voltál a leggyorsabb a hétvégén.
Azt tartom egyik legerősebb képességemnek, amit már az alsóbb kategóriákban is észrevettem, hogy nagyon gyorsan tudok alkalmazkodni, a körülményekhez is, de egy autóhoz is. Amikor karrierem során hirtelen kaptam egy lehetőséget, akkor hamar el tudtam egy egészen jó szintet érni. Abból a szempontból izgatott voltam Nyirád előtt, hogy tudtam, ezzel az autóval az első versenyen mindenki azt fogja elvárni, hogy győzelemért harcolhassunk. Én ebben azért nem voltam biztos, mivel Nyirádon nagyon komoly mezőny gyűlt össze, nekünk viszont még beállításaink sem voltak. Utána Kakucson az előfutamokon végig második helyen mentünk, de mégis sokkal magabiztosabbnak éreztem magam bent az autóban, több információnk volt már róla. Szóval Nyirád, akármennyire is elvárás volt a csapatfőnökök részéről, hogy gyorsan szokjuk meg az autót, még nekünk is meglepetés volt.
Mekkora a különbség a Ford és a Peugeot között? Köridő és teljesítmény terén hogyan lehet számszerűsíteni?
Ha mind a két autót kiautózza az ember, akkor reálisan körönként három-négy tized lehet a két autó között, ami nyilván pályafüggő. A motorteljesítmény hasonló, korábban is azt mondtam, hogy nem abban van a nagy csoda. A Peugeot-nak fejletteb hajtásrendszere van, gyorsabbak a váltásidők, szélesebb tartományban dolgozik a motorja, mint a Focusé. Emellett sokkal könnyebb az autó, eleve a súlyhatár közelében van, jobb a súlyelosztása. A sok kis apró összetevő azt eredményezi, hogy gyorsabban és talán kicsit könnyebben vezethető autó a Peugeot. A versenymotort az Oreca fejlesztette, Reiger futómű van alatta, tehát 80-85 %-ban megegyezik azzal a konstrukcióval, amellyel Hansenék vagy Loeb mentek a világbajnokságon három-négy évvel ezelőtt.
Mi lett a Focus sorsa?
Gyakorlatilag egy ráfizetéses cserére került sor, Mózer Attiláék csapatához került a Focus, az ő két Peugeot-juk közül pedig az élesebb, kicsit gyorsabb hozzánk, a Korda Racinghez. Szóval a Ford most az ő műhelyükben pihen és várja további sorsát.
Visszatekintve a szezonra, melyiket érzed a legerősebb versenyednek az évből?
Arra, hogy melyiket érzem a leggyengébbnek, nagyon hamar tudnék válaszolni. De hogy melyiket a legerősebbnek… Talán az utolsót, Kakucsot, mert tényleg nagyon sokat léptünk előre az autóval. Hangsúlyozom, nagyon jó érzés volt győzni, de annak még inkább örültem, hogy nagy lépést tettünk az autóval a jó irányba a jövő év szempontjából. Úgyhogy talán Kakucsot mondanám, de így is fantasztikus verseny volt az előtte levő nyirádi hétvége, ahol a döntőben ugyan hibáztam és nagyon mérges voltam magamra, de addig domináltunk. Az azelőtti greinbachi hétvége szintén fantasztikus volt, esős-nedves körülmények között végig vezettünk, csak sajnos szárazon, a döntőben nem tudtunk Kárai Tomival mit kezdeni. Az év vége volt, ami jobban összeállt nekünk és stabilan tudtuk hozni a jó eredményeket.
Ha már azt mondtad, könnyen tudnál válaszolni rá, melyik volt a leggyengébb?
A fuglaui. Az egy nehéz időszak volt számomra, akkor jöttem egy komoly egyetemi vizsgámról, és valahogy, pedig szerencsére régóta nem éreztem már ilyet, nagyon nehezen találtam a ritmust a hétvégén. Mikor a harmadik-negyedik előfutamra meglett a tempó, második hely a nemzetközi mezőnyben, jöttek a technikai gondok, az ugratások következtében károsodást szenvedett az autó futóműve. Két-három balszerencsés versenyünk volt az évben, Máriapócson motorhibánk volt, miután végig vezettünk, az M-Ringen váltóproblémánk, de a saját teljesítményemmel abszolút Fuglauban voltam a legelégedetlenebb, mivel ott rajtam is múlott, hogy nem értünk el jó eredményt. Azon túl kellett lépni, mert nehéz időszak volt, de mint mondtam, a szezon második felét nagyon jól össze sikerült rakni.
Az új autóval milyen terveid vannak a következő szezonra nézve? Megfogalmaztál már célokat?
Célokat mindig megfogalmazok, én úgy gondolom, aszerint kell építenie az embernek a pályafutását. Ez az autó gyakorlatilag már képes felvenni a tempót az Eb mezőnyével. Úgy érzem, ezzel a csomaggal a tanulás jegyében bátran kimehetnénk az Európa-bajnokságra, és kitartó munkával, hosszú távon akár a top 5 is elérhető lenne. Ez a fő célom, és azt gondolom, ilyen közel még sosem voltam hozzá. De ha úgy jönne össze, hogy a magyar bajnokságban lenne lehetőségünk menni jövőre, akkor sem lennék csalódott, mert ezzel az autóval reális cél megnyerni a hazai SuperCarst, ami egy komoly fegyvertény lenne. De nem vagyok biztos benne, hogy a hazai győzelmet nem áldoznám fel az Eb-vel való ismerkedésért, ha erre lehetőség adódna.