Az ember a hibrid mögött

A 2021-es szezonban sem hiányoznak a hazai ralikrossz repertoárjából a jövő útját mutató hibrid Suzuki Swiftek. A környezetbarát és gazdaságos kategória versenygépének első tengelyét 133 lóerő teljesítményű, 1,6-os benzinmotor hajtja, míg a hátsó kerekeket a két elektromos agymotor, összeadva 66 lóerővel mozgatja. Ezúttal viszont nem a technika, hanem a versenyzők kerülnek főszerepbe: bemutatjuk, kikből tevődik össze a Swift Hybrid RX Cup mezőnye.

A kupasorozat mögött álló csapat minden versenyen hat autót állít hadrendbe: ifj. Bartha Aurél, Cs. Nagy Zoltán, Held Márton, Pál Krisztián és Vaskó Dominik az öt állandó pilóta, míg a ralikrosszlegenda Maruzsi László, valamint Nedecki László és Pelikán Gergő egy-egy versenyhétvégén ugrottak be idén. A kategória legtapasztaltabbja Vaskó Dominik, aki az első szezonban, sőt már a fejlesztési időszakban is részt vett. Ennek köszönhetően eddig uralja az évet: a Kakucs Ringen, a máriapócsi RabócsiRingen és a Greinbachban tartott versenyt is ő nyerte meg, igaz, feladata egyre nehezebb.

„A szezon elején kicsit könnyebb dolgom volt, hiszen a tavalyi versenyzők közül csak én maradtam, így mindenki másnak meg kellett szoknia a számára új autót. Az első két versenyen, bár nem voltak messze, még tanultak, így mondhatni, akkor simábban ment a győzelem” – mondta az AFM-nek Vaskó Dominik. „Most, a harmadikra viszont mindenki elkezdte megérezni az autót, így egyre szorosabb a küzdelem. Nincs szétszakadozva a mezőny, szorosan autózunk egymás mögött a futamokon. Mivel az indulástól a kategóriában vagyok, elmondhatom, hogy az elején előfordult még egy-két technikai hiba, de mostanára sikerült őket kiküszöbölni. Nem is emlékszem, hogy bármelyik versenyen megállt volna bárki alatt az autó műszaki gond miatt” – tette hozzá, hogy a Suzuki Swift HybridRX a második szezonra kiküszöbölte gyermekbetegségeit.

Vaskó Dominik legközelebbi üldözője meglepetésre a mezőny legfiatalabb tagja, Pál Krisztián. Ez mindössze a második ralikrosszos szezonja, a Junior Kupából érkezett a Swift Hybrid RX Cup táborába: a családnak engedélyt kellett kérnie a versenyzésre, hiszen az évad kezdetén még a 14-et sem töltötte be. Azóta három második helyet szerzett a győztes mögött, és rohamos tempóban fejlődik.

„Januárban, az Euroringen próbáltam ki először ezt az autót. Nem okozott problémát, hogy sokkal erősebb, mint a Junior Kupás Swift, nagyon megtetszett a kezelhetősége, így már akkor eldöntöttem, ezzel szeretnék versenyezni. Apáék elmondták, hogy ez a kategória már nem a szórakozásról szól, ha ezt választom, támogatni fognak, viszont akkor együtt kell dolgoznom a csapattal, vissza kell adnom, mit érzek az autóval, és nem biztos, hogy az első helyért fogok versenyezni, mert tapasztalt, komoly pilóták lesznek az ellenfelek. Azt mondtam, így is ezzel az autóval szeretnék menni” – beszélt a kezdetekről Krisztián. „Azóta nagyon sokat edzettem, készültem és tanultam, amiben rengeteget segített a csapat, amely olyan, mint egy család. Háromszor lettem második, de az első hely a cél, azon vagyok, hogy megelőzzem Vaskó Dominikot is.”

De a kihívók közé tartozik az elsősorban raliversenyekről ismert ifj. Bartha Aurél is. Ő a második fordulótól csatlakozott a kategóriához, és Máriapócson mindjárt dobogón végzett. A döntőkben eddig nem jött ki számára a lépés, de a futamokon látott részeredmények alapján a folytatásban ő is pályázhat az első helyezésre.

„Máriapócs előtt volt még egy kiadó autó, ezért beleültünk, kipróbáltuk és nagyon megtetszett, így valószínűleg az egész szezonban végigmegyünk. Már ott, a RabócsiRingen sikerült jól menni a kvalifikációkon, majd a döntőben a rajtnál az első helyen jöttem el, viszont egy rossz jokertaktikát követően beszorultam, így lettem végül harmadik. Greinbachban a kvalifikáción még első helyem is volt, viszont a döntőben kiszakadt az egyik lengőkar, így kiállásra kényszerültem” – mondta a nyíregyházi pilóta, aki versenyzői szemmel hasonlította össze a Swift Hybrid vezetését egy raliautóéval: „A futómű igazi pályafutómű, nagyon kemény az autó, rövid a rugóútja, ezért nem mozog úgy. 2 méter 5 centiméter a szélessége, tehát szélesebb, mint egy WRC. Emiatt nagyon jó a kanyarsebessége az aszfaltos részeken, és nagyon hirtelen lehet vele fordulni. Az elején azt mondtam, se nem első kerekes, se nem hátsó kerekes, de nem is összkerekes az autó. Most már kezdem úgy érezni, mintha összkerekes autóval mennék, egyre inkább összebarátkozom a technikával.”

A Swift Hybrid RX Cup állása három forduló után:

1Vaskó DominikSuzuki Swift HybridRX72
2Pál KrisztiánSuzuki Swift HybridRX59
3Held MártonSuzuki Swift HybridRX47
4Cs. Nagy ZoltánSuzuki Swift HybridRX45
5Bartha AurélSuzuki Swift HybridRX34

A cikk eredetileg az Autósport és Formula Magazinban jelent meg.

Related posts

Leave a Comment