Az ékszertilalom volt a hírek és pletykák témája az elmúlt hetekben, versenyzők tiltakoztak ellene és viccelődtek vele. Jogos a felháborodás, vagy túl van lihegve az egész? A pilótákra kellene bízni, vállalják a plusz kockázatot? És ki nyeri az erőfitogtatást, Lewis Hamilton vagy az FIA?
Rengeteg versenyző hord valamilyen ékszert az autóban. A ralikrossz-világbajnokságon láttam, hogy Timmy Hansen karikagyűrűvel versenyez, Sebastian Loeb pedig szponzori okok miatt visel karórát. Többen azért szólaltak fel, mert tisztelik a házasság szentélyét, ezért nem akarják levenni a gyűrűt verseny közben, mint Kevin Magnussen. Én is házas vagyok, és hordom nap mint nap a karikagyűrűmet, versenyzés közben mégis le szoktam húzni, nem feltétlenül biztonsági okokból, inkább kényelmi szempontból. Szerintem arra a két órára le lehet venni a gyűrűt vagy a nyakláncot, ki lehet szedni a piercingeket. Persze szóba került, hogy Hamilton egyes piercingjei nem eltávolíthatók, csak műtéttel, de a sport ilyen, áldozatokkal jár, hiszen éppen a hétszeres bajnok tudja, Ron Dennis idejében milyen megkötések vonatkoztak rá a McLarennél.
A legnagyobb zajt Hamilton kelti, sokak szerint egyenesen miatta döntöttek úgy, hogy kiemelten ellenőrizni fogják a korábban is létező ékszerszabályt. Rajta az utóbbi időszakban elhatalmasodott az önkifejezés hangsúlyozása: divatos ruhák, testékszerek, különleges frizurák. Talán sokan nem értenek egyet ebben velem, de nekem tetszik a stílusa, egyedinek tartom, amit képvisel. Ő már nem csupán egy versenyző, hanem egy divatdiktátor, aki hollywoodi sztárok közt jelenik meg. Neki jó, ha róla beszélnek, szeret a pletyka középpontjában lenni – ami a sportteljesítményéből és eredményeiből nem von le semmit.
Ő a legnagyobb név jelenleg ebben a sportban, próbálja megmutatni a nagyközönségnek, hogy neki ez az ügy fontos, nem enged az FIA-val szemben. A másik felet is jól ismerjük, az FIA elég makacs ahhoz, hogy ha kitalál egy szabályt, ragaszkodjon hozzá, és ne visszakozzon. Hamilton eljátszotta ezt már párszor, szereti feszegetni az FIA határait. Arra számítok, hogy lesz egy kis erőfitogtatás, a szövetség nem enged, Hamilton pedig inkább kifizeti az 50 ezer eurós büntetést, hogy megmutassa, neki az önkifejezés mennyire fontos. A végén azonban, ha már az eltiltás kerül szóba, inkább engedni fog, hiszen a nap végén az ő dolga mégiscsak az autóversenyzés.
Hallani egy köztes megoldásról, hogy karikagyűrűt legyen szabad viselni, nyakláncot, fülbevalót, piercinget viszont nem. Ezt nem támogatom, vagy engedélyezzenek mindent, vagy semmit. Az én véleményem az, hogy a sisak és overall alatt, ahol úgysem látszik, nem fontos, mi van a versenyzőn, meg lehet szabadulni tőle, ezért nem is értem, miért csinálnak belőle ekkora ügyet egyes versenyzők. De ugyanez igaz az FIA oldalára is: nem világos, miért ne dönthetnék el a pilóták, miben akarnak versenyezni. A szabályt a biztonság vezérli, de nem hiszem, hogy egy apró piercing olyan súlyos sérülést okozhat egy baleset során. Ha egy versenyző füléből kiszakad a fülbevaló, az végső soron neki fáj legjobban. Rá lehetne bízni a döntést, jelent-e neki annyit egy karikagyűrű vagy egy nyaklánc, hogy vállalja ezt a kockázatot.
Szabó Krisztián hazánk legsikeresebb ralikrosszversenyzője, kétszeres Európa-bajnok a Super1600 kategóriában (2016, 2017). 2019 óta a Ralikrossz-világbajnokságon szerepel, ahol 2021-ben összetett ötödik pozíciót ért el két dobogós helyezéssel: ebben az évben a TOP50 Magyar Autóversenyző ranglista első helyén végzett. Rovatában hónapról hónapra megosztja véleményét a motorsport aktuális beszédtémáiról, történéseiről.